شناسایی ورتبه بندی مهمترین عناصر آمیخته بازاریابی در خرید یخچال وبررسی دوبرند الجی و اسنوا بر اساس عناصر شناسایی شده

تاریخچه یخچال در جهان

ذیلا” به تاریخچه شکل گیری یخچال در سطح جهانی تصریح می گردد:

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

اولین یخچال در سال 1784 در دانشگاه گلاسکو[1] به ثبت رسید. در سال 1805، اولین یخچال که بخار را جایگزین مایع نموده بود، طراحی گردید. در سال 1850 یا 1851 بستنی ساز به ثبت رسید. در سال 1857، یک استرالیایی، دستگاه خنک کن با بخار متراکم را معرفی نمود. در سال 1859، یک فرانسوی سیستم پیچیده تری را ساخت، که برعکس دستگاههای متراکم کننده اولیه، که هوا را بعنوان سردکننده بکار میبرد، از آمونیاک که سریعا منبسط می گردد بهره گیری نمود. یخچال جذبی در سال 1992 توسط یک دانشجوی دانشگاه در سوئد اختراع گردید، که یک موفقیت جهانی بود، و توسط الکترولوکس[2] تجاری سازی گردید.

در آغاز قرن بیستم، حدود نیمی از خانواده ها در آمریکا در یک محفظه یخ، غذای خود را سرد نگاه می‌داشتند، یخ مورد بهره گیری در مخزن خانگی گران بود، زیرا مجبور بودند یخ را از دریاچه های زمستانی برش داده و تا زمان مورد نیاز آن را ذخیره نمایند.

یک فرانسوی، ایده دستگاه سردکننده برای خنک کردن و نگاهداشتن غذاها را در خانه داد، وآن را  در سالهای 1805 و 1908 در امریکا ثبت اختراع نمود، و توسط یک شرکت آمریکایی خریداری گردید. یخچال ها براساس فرآیند سولفور دی اکسید توسط جنرال الکتریک[3] در ایندیانا ساخته شدند و توسط شرکت جونز مانیل[4] بازاریابی شدند. اولین دستگاه در سال 1911 فروخته گردید. یخچال ساخته شده گران بود و حدود 1000دلار فروخته گردید (تقریباً دو برابر ارزش یک اتومبیل در آن وقت).

جنرال الکتریک در توسعه یخچالهای خود، در سال 1915،اولین یخچال برقی را تولید نمود. در سال 1916، کلویناتور[5] و سرول[6]دو دستگاه عرضه نمودند. این تعداد به 200 دستگاه در سال 1920رسید. در سال 1918، کلویناتور مدلی با کنترلهای خودکار را معرفی نمود.

مدل سال 1922، ترکیبی از جعبه خنک کننده چوبی، کمپرسور آب سرد شونده، سینی یخهای مکعبی و یک اتاقک 9 فوت مکعب بود که 714 دلار ارزش داشت. در سال 1923، پوشش چینی بر روی اتاقکهای فلزی معرفی گردید.

اولین یخچال با کاربرد گسترده، یخچال مانیتور تاپ[7] جنرال الکتریک در سال 1927 عرضه گردید. کمپروسور، که مقدار قابل توجهی از حرارت را ساتع می‌نماید، در بالای اتاقک قرار داشت، و بیش از 000, 000,1 دستگاه تولید گردید. در این یخچالها بعنوان واسطه خنک کننده یا سولفور دی اکسید بکاربرده می‌گردید، که برای چشمها مضر بوده و ممکن می باشد باعث کاهش دید، سوزش پوست و جراحت شده، یا متیل فورمات که شدیداً قابل اشتعال، مضر برای چشم، ودر صورت تنفس و خوردن سمی می باشد. امروزه اکثر این دستگاهها هنوز مورد بهره گیری قرار می‌گیرند.

با معرفی فرئون، بازار یخچال در دهه 1930رونق پیدا نمود، ودر دهه 1940 فریزرها بیشتر رواج پیدا کردند. در دهه 1950 و 1960 پیشرفتهای تکنیکی مانند دیفراست اتوماتیکی و یخ سازی خودکار به وجودآمد.

[1] Glasgow

[2] Electrolux

[3] GE

[4] Jones Manila

[5] Kelvinator

[6]servel

[7]Monitor-Top

سوالات یا اهداف پایان نامه :

اهداف پژوهش

احتمالا فاکتورهای اصلی که مستقیما می‌توانند بر اندازه خرید و نوع کالای خریداری شده تاثیر بگذارند از دامنه وسیعی برخوردار بوده و از عوامل شخصی تا عوامل محیط بازاریابی گسترده می‌باشد.

در نتیجه برای رعایت اصل تحدید موضوع در این پژوهش به مطالعه عوامل آمیخته بازاریابی (به معنی مجموعه زمینه ها یا مقوله های مهم در مطالعه ها، تصمیم گیریی ها وارزیابی های مربوط به بازاریابی واحد تجاری)در خرید یخچال پرداخته تا بتوانیم راهکار مناسب ارائه دهیم.

1-4-1 هدف کلی

هدف کلی این پژوهش شناسایی و رتبه بندی مهمترین عناصر آمیخته بازاریابی در خرید یخچال از دیدگاه فروشندگان می باشد.

1-4-2 هدف جزئی

هدف جزیی این پژوهش مطالعه دو برند الجی و اسنوا با در نظر داشتن این عناصر می‌باشد.

لینک متن کامل پایان نامه رشته مدیریت با عنوان : شناسایی ورتبه بندی مهمترین عناصر آمیخته بازاریابی در خرید یخچال وبررسی دوبرند الجی و اسنوا بر اساس عناصر شناسایی شده  با فرمت ورد