شناسایی و رتبه¬بندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان از خدمات الکترونیکی بانک رفاه شعب بانک رفاه شهر بوشهر
- مقدمه
هر پژوهش و پژوهشی با یک مساله آغاز میگردد. مساله پژوهش موجب ایجاد سوالهایی در ذهن محقق گردیده و به ارائه فرضیه منجر میگردد. پس وظیفه اصلی و اساسی هر محقق، مطالعه و پژوهش برای تأیید یا رد فرضیههاست. برای پاسخگویی به سؤالات پژوهش ونتیجهگیری در خصوص دادههای جمعآوری شده در مورد پژوهش، ورودی اساس و پایه محقق میباشد و در نهایت محقق بایستی با در نظر داشتن دادههای گردآوری شده در خصوص رد یا تأیید فرضیهها و پاسخگویی به سؤالات بعدی اقدام نماید. اما همان گونه که عیان و محرز میباشد. دادهها، اطلاعات خام و غیرقابل اتکایی هستند که جهت تبدیل شدن به اطلاعات قابل بهره گیری بایستی تحلیل گردند تا بتوان بر اساس اطلاعات بدست آمده اقدام به تصمیمگیری نمود. لذا در این فصل به مطالعه چگونگی گردآوری دادهها، تحلیل آنها جهت بهره گیری از دادههای خام در راستای سؤالات پژوهش پرداخته میگردد. همچنین در این فصل، تعریف و تفصیل مفاهیم اساسی همچون (جامعه آماری، نمونهگیری و چگونگی پاسخگویی به سؤالات) ارائه گردیده و مفاهیم اساسی فوق برای پژوهش حاضر مطالعه میگردد.
- روش پژوهش
محقق پس از تهیه و تنظیم موضوع پژوهش بایستی در فکر انتخاب روش پژوهش باشد. هدف از انتخاب روش پژوهش، این می باشد که مشخص گردد برای مطالعه موضوعی خاص چه روش تحقیقی لازم می باشد و محقق چه روش یا شیوهای را اتخاذ کند تا او هرچه دقیقتر و سریعتر به پرسش یا پرسشهای مورد نظر دست یابد. پژوهش توصیفی شامل مجموعه روشهایی می باشد که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیدههای مورد مطالعه می باشد(سرمد و همکاران،1383).با در نظر داشتن این که پژوهش حاضر، به جمعآوری اطلاعات برای پاسخ به سوالهای مربوط به وضعیت فعلی میپردازد، لذا روش پژوهش به کار رفته در این طرح، توصیفی – پیمایشی می باشد.
- جامعه آماری
جامه آماری این پژوهش را کلیه مشتریان خدمات الکترونیکی بانک رفاه که میتوانستند در این نظرسنجی مشارکت داشته باشند، تشکیل دادهاند.
- نمونه آماری
از آنجائیکه اندازه جامعه آماری کم وبیش بزرگ بوده، اندازه دقیق جامعه دردسترس پژوهشگران قرار نداشت. در مطالعه موردی حاضر دادههای لازم جهت تجزیه و تحلیل، از طریق نمونهگیری هدفمند از نوع قضاوتی بدست آورده گردید. زیرا که تنها با این شیوه از نمونهگیری میباشد که میتوان اطلاعات لازم را از افراد خاصی که دارای دانش مربوطه هستند و میتوانند اطلاعات مورد نظر را ارائه دهند، گرد آوری نمود. خاطر نشان می گردد که در پژوهش حاضر تعداد افراد نمونه 10نفر میباشند.)اصغرپور،1385)
- روش گردآوری اطلاعات
در این پژوهش دادهها با بهره گیری از پرسشنامه مقایسات زوجی و مصاحبه از خبرگان و متخصصین امر گردآوری شده می باشد. خاطر نشان می گردد که بهره گیری از روشهای مصاحبه و نظاره فقط برای تکمیل پرسشنامهها بوده می باشد. دادههای ثانویه نیز از دادهها و اطلاعات موجود دراینترنت، کتب، مجلات، سمینارها و ارگانهای مرتبط با موضوع پژوهش، جمعآوری شده می باشد.
سوالات یا اهداف پایان نامه :
اهداف این پژوهش را میتوان در دو بعد اصلی و فرعی درقالب موارد ذیل دستهبندی نمود:
هدف اصلی:
- شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤّثر بر رضایتمندی مشتریان از خدمات الکترونیکی شعب بانک رفاه شهرستان بوشهر
اهداف فرعی:
- تعیین عوامل مؤّثر بر رضایتمندی مشتریان از خدمات الکترونیکی شعب بانک رفاه شهرستان بوشهر
- سنجش اندازه اهمیت هر یک از عوامل مؤّثر بر رضایتمندی مشتریان از خدمات الکترونیکی شعب بانک رفاه شهرستان بوشهر
- اولویتبندی عوامل مؤثر بر رضایتمندی مشتریان از خدمات الکترونیکی شعب بانک رفاه شهرستان بوشهر